-
Οι Πανελλαδικές εξετάσεις έχουν πλέον ολοκληρωθεί και είναι πλέον εφικτή μια πρώτη εκτίμηση για τις βάσεις του 2020. Παρόλο που είναι εξαιρετικά δύσκολο να υπολογιστούν με ακρίβεια οι αυξομειώσεις σε κάθε σχολή, μπορεί να εξαχθεί μια εικόνα λαμβάνοντας υπόψιν τους σημαντικότερους παράγοντες που θα τις επηρεάσουν: τις αλλαγές στα μαθήματα εξέτασης, τα φετινά βαθμολογικά κριτήρια και τις επιπτώσεις λόγω COVID – 19.
Με την εφαρμογή του lockdown, ξεκινώντας από τα σχολεία και την επιβολή του με καθολικό χαρακτήρα, αρκετοί μαθητές βρέθηκαν σε μια τελείως διαφορετική κατάσταση από εκείνη που τους είχαν προετοιμάσει. Η καθημερινή διά ζώσης επαφή που είχαν με τους καθηγητές τους, μεταφέρθηκε πίσω από τις οθόνες των υπολογιστών. Παράλληλα, δημιουργήθηκε η ανάγκη για την εφαρμογή ενός προγράμματος μελέτης και προετοιμασίας από τους ίδιους τους μαθητές, γεγονός με το οποίο μερικοί δεν ήταν πλήρως εξοικειωμένοι.
Η επιρροή της καραντίνας στην ψυχολογία των μαθητών
Σύμφωνα με τις απόψεις ειδικών μελετητών, πιστεύεται ότι η περίοδος της καραντίνας ωφέλησε ιδιαίτερα τους καλούς μαθητές, που ασχολήθηκαν περισσότερο με το διάβασμα. Απεναντίας, το κλίμα της αβεβαιότητας που δημιουργήθηκε, απομάκρυνε αρκετούς υποψηφίους από τα βιβλία, με αποτέλεσμα να βρεθούν λιγότερο προετοιμασμένοι από ότι υπολόγιζαν. Και αυτό είναι πλέον ορατό από τις πρώτες βαθμολογίες που έχουν καταγραφεί.
Την ίδια στιγμή, η περικοπή της ύλης λόγω της απώλειας μηνών από την ακαδημαϊκή περίοδο πιθανολογείται ότι ευνόησε τις επιδόσεις ορισμένων μαθητών σε απαιτητικά μαθήματα, όπως στα Μαθηματικά, όμως δεν ισχύει απόλυτα για άλλα μαθήματα όπως η Νεοελληνική Γλώσσα και τα Αρχαία. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν περαιτέρω αλλαγές με κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας σε συγκεκριμένα μαθήματα, τα οποία λειτουργούσαν ως καθοριστικό μέτρο για την εισαγωγή στις πανεπιστημιακές σχολές.
Τα μαθήματα που θα καθορίσουν τα αποτελέσματα
Με την έναρξη των Πανελληνίων και το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, μια από τις αλλαγές ήταν η παράλληλη εξέταση μαζί με τη Λογοτεχνία ως ένα μάθημα. Οι εκτιμήσεις των ειδικών δείχνουν ότι πιθανόν ο συνδυασμός των ερωτήσεων να δημιούργησε δυσκολίες και περισσότερα ερωτηματικά στους υποψηφίους.
Στην εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών, τα θέματα χαρακτηρίστηκαν δυσκολότερα σε σύγκριση με τα περσινά, σε αντίθεση με την εικόνα των Μαθηματικών που αναμένεται καλύτερη. Παρόμοια και η εικόνα στη Χημεία για τους υποψήφιους της Θετικής Κατεύθυνσης.
Μια ακόμη αλλαγή που ήρθε να ταράξει τα νερά, ήταν η αλλαγή των Λατινικών με την Κοινωνιολογία, για την οποία δεν υπήρχε μέτρο σύγκρισης αλλά αρκετοί καθηγητές επεσήμαναν τις ιδιαίτερα αυξημένες απαιτήσεις των θεμάτων τους.
Τι συμπεράσματα εξάγονται για τις βάσεις του 2020
Με τις εκτιμήσεις αυτές, πιθανολογείται μια μικρή πτώση στις σχολές τις Θεωρητικής Κατεύθυνσης, λόγω του αυξημένου βαθμού δυσκολίας σε σχέση με την περσινή χρονιά, ιδιαίτερα για τα τμήματα που βρίσκονται μακριά από τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αντιθέτως, σε σχολές που παραδοσιακά ανήκουν στις περιζήτητες επιλογές των καλών μαθητών και βρίσκονται στις μεγάλες πόλεις, δε θα παρουσιαστούν μεγάλες αλλαγές και κυρίως δε θα υπάρξει πτώση, όπως για παράδειγμα στις βάσεις Νομικής για το 2020.
Απεναντίας, σε σχολές από τις άλλες κατευθύνσεις, Θετικών Επιστημών, Υγείας, Οικονομίας και Τεχνολογίας, οι βάσεις των Πανελληνίων για το 2020 θα εμφανίσουν πιο σίγουρη άνοδο, τόσο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, όσο και στην περιφέρεια της χώρας.
Φυσικά, ιδιαίτερα κρίσιμος παράγοντας για τη σχολή επιλογής κάθε υποψηφίου αποτελεί και η χρονική συγκυρία κατά την οποία πραγματοποιήθηκαν φέτος οι Πανελλαδικές Εξετάσεις. Το μακράς διάρκειας lockdown, οι οικονομικές δυσκολίες που δημιούργησε η κατάσταση με τον COVID – 19 σε αρκετές ελληνικές οικογένειες και η πιθανότητα για νέο κύμα πανδημίας στη χώρα από την νέα ακαδημαϊκή χρονιά, πιθανόν να οδηγήσει μεγάλο μέρος των υποψηφίων να προτιμήσει σχολές με έδρα κοντά στο τόπο κατοικίας τους.
Οι άλλες επιλογές των υποψηφίων
Οι πιθανότητες να μην καταφέρει να εισαχθεί ένας υποψήφιος στο τμήμα της επιλογής του είναι πάντοτε αρκετές. Εκτός από τις παραμέτρους που αναφέρθηκαν, σημαντικός παράγοντας αποτελεί και η ψυχολογική κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο εκάστοτε υποψήφιος τη στιγμή κάθε εξέτασης. Με την εξίσωση όλων των μαθημάτων και την κατάργηση της βαρύτητας σε ορισμένα μαθήματα, αρκεί μια λάθος εκτίμηση για να χαθεί ο στόχος. Όμως πλέον υπάρχει και η εναλλακτική επιλογή σε ιδιωτικά πανεπιστήμια που προσφέρουν υψηλή ποιότητα σπουδών, με κόστος, που σε ορισμένες περιπτώσεις είναι λιγότερο από εκείνο που θα δημιουργούνταν από τη φοίτηση μακριά από τον τόπο κατοικίας, ενώ πλέον φέρουν και αναγνώριση από το ΑΣΕΠ.
Όπως το ιδιωτικό κολλέγιο IdEF που προσφέρει τη δυνατότητα απόκτησης πτυχίου Νομικής, μέσα από ένα κατάλληλα δομημένο και οργανωμένο πρόγραμμα σπουδών σε συνεργασία με το γαλλικό πανεπιστήμιο Université Paris 13 – Sorbonne Paris Nord. Ξεχωρίζει ως το μοναδικό κολέγιο που δίνει τη δυνατότητα στους πτυχιούχους του να εγγράφονται στα βιβλία ασκούμενων και στα μητρώα Δικηγόρων των Δικηγορικών Συλλόγων όλης της Ελλάδας. Αυτό οφείλεται άλλωστε και στην πλήρη Επαγγελματική Ισοδυναμία που έχει σε σχέση με τα υπόλοιπα πτυχία των Νομικών Σχολών στα Πανεπιστήμια της χώρας.
Όποια και αν είναι η κατεύθυνση των υποψηφίων μετά τις Πανελλαδικές του 2020, το σίγουρο είναι ότι υπάρχουν επιλογές που δεν αποκλείουν κανέναν. Το μόνο που μένει από τους ίδιους είναι να υπολογίσουν μεθοδικά τις ανάγκες τους για να καθορίσουν αναλόγως την πορεία για το όνειρο της ζωής τους!